Logo

1.1. Hovedlogo

Flex Østfold sin logo består av navntrekket og ordbildet “Østfold”. Dette er hovedlogoen. Det finnes også en alternativ logo, uten ordbildet for spesielt små flater. Navntrekket og ordbildet skal aldri endres eller modifiseres på noen måte.

På følgende sider kan du se videre retningslinjer for clear space, minimumstørrelse, plassering, eksempler på logobruk og feil bruk av logo.

 

 

1.2. Om clear space [luft rundt logo]

Flex Østfold sin logo skal alltid plasseres i en fremtredende posisjon slik at den vises tydelig. Rundt logoen skal det alltid være nok plass til å sikre et rent og oversikt-lig visuelt bilde. Mengden clear space varierer i direkte proposjon til logoens størrelse.

Logoen bør aldri bli forstyrret av eller koblet sammen med andre elementer som reduserer dens tydelighet og lesbarhet. Riktig mengde clear space beregnes ved hjelp av emblemets “X”. Som vist til høyre.

 

1.3. Clear space

Denne er å foretrekke i all produksjon.

 

1.4 Minimum Clear space

Der det ikke er mulig å benytte Clear space, skal en Minimum Clear space benyttes. Dette gjelder flater som har spesielle begrensninger i feks størrelse.

 

 

1.5. Eksempler på clear space

 

 

1.6. Logoens minimum størrelse

For at logoen skal gjengis så tydelig som mulig, er den blitt tilordnet en minimumsstørrelse. Disse målene er av stor betydning både i trykte medier [print] og digitale flater [skjermer].

For trykte media gjelder 12 mm som minstemål for logo.

For digitale flater gjelder 34 px som minstemål for logo.

 


1.7. Feil bruk av logo

Det er viktig at alle elementer i logoens identitet blir brukt i samsvar med reglene i denne designmalen. Når konsulenter og eksterne leverandører av grafisk materiell er involvert, bør det sikres:

At de er kjent med reglene som gjelder for Flex Østfold sin logo. At de er utstyrt med riktige originaler [logo, emblem, typografi ].

At de forstår at det er forbudt å gjøre endringer og/eller justeringer av disse originalene, for eksempel lage sine egne versjoner av logoen.

Kombiner ikke logoen med andre elementer som for eksempel logoer, ord, grafi kk, bilder, slagord eller symboler som kan skape en hybridlogo.

 


1.8. Plassering av logo i hjørne

I de tilfeller hvor logoen skal vises liten, bør den plasseres i hjørnet av formatet. På de flater hvor det ikke foreligger maler for design og oppsett, er det disse fire plasseringer for Flex Østfold sin hovedlogo som gjelder. Hensikten med dette er å utvikle en visuell standard, minimere variasjon og koordinere alle Flex profilbyggende flater. Her er riktig bruk av clear space svært viktig.

Flex hovedlogo skal plasseres som vist på denne siden.

 


1.9. Plassering av logo sentrert

I de tilfeller hvor logoen skal vises stor på en flate, bør den midtstilles på formatet. På de flatene det ikke foreligger maler for design og oppsett, er det plasseringer for Flex Østfold sin hovedlogo som gjelder. Hensikten med dette er å utvikle en visuell standard, minimere variasjon og koordinere alle Flex profilbyggende flater. Her er riktig bruk av clear space svært viktig.

A. Logo på rektangulært format skal midtstilles på flaten og plasseres ved bruk av clear space.

B. Logo på avlangt format. Hovedlogo skal her midtstilles og plasseres ved bruk av clear space. Enten i topp eller bunn.

C. Logo på kvadratisk format. Hovedlogo skal midtstilles på flate og plasseres ved bruk av clear space.

D. Logo på asymmetrisk format. Hovedlogo skal plasseres på en måte som gjør at all clear space ligger innenfor formatet.

 


1.10. Logo med kommunenavn

Flex Østfold sin kommune logo består av navntrekket og ordbildet “kommunene (eks.: Fredrikstad). Dette er hovedlogoen med kommunenavn. Det finnes også en alternativ logo, med kommunenavn plassert under navnetrekket. Navntrekket og ordbildet skal aldri endres eller modifiseres på noen måte.

På følgende sider kan du se videre retningslinjer for clear space.

 


1.11. Alternativ plassering av kommunenavn

 

 

1.12. Clear space [luft rundt logo]

Flex med kommunenavn skal alltid plasseres i en fremtredende posisjon slik at den vises tydelig. Rundt logoen skal det alltid være nok plass til å sikre et rent og oversikt-lig visuelt bilde. Mengden clear space varierer i direkte proposjon til logoens størrelse.

Logoen bør aldri bli forstyrret av eller koblet sammen med andre elementer som reduserer dens tydelighet og lesbarhet. Riktig mengde clear space beregnes ved hjelp av emblemets “X”. Som vist til høyre.

1.13. Clear space

Denne er å foretrekke i all produksjon.

1.14 Minimum Clear space

Der det ikke er mulig å benytte Clear space, skal en Minimum Clear space benyttes. Dette gjelder flater som har spesielle begrensninger i feks størrelse.

 

Filer til nedlasting